Elektrisch rijden is een nieuwe vorm van mobiliteit en vereist een andere manier van autorijden dan men gewend is. Wij weten als geen ander dat dit bij veel mensen verschillende vragen oproept en vertellen je daarom graag meer over elektrisch rijden. Zo kun je er achter komen of elektrisch rijden in jouw situatie nu juist wel of nog niet past bij je wensen en behoeften. Ontdek meer over de technieken, kosten en voordelen van het rijden in een elektrische auto.
Waar je ook bent, er is altijd wel een plek om jouw elektrische auto op te laden. Bijvoorbeeld onderweg of gewoon thuis. Het aantal oplaadpunten groeit namelijk snel. Ontdek nu hoe makkelijk het laden van je auto is.
Momenteel bestaan er drie soorten laadpunten, namelijk: bij jou thuis, openbaar en langs de snelweg. Hoe snel je auto opgeladen is, hangt af van zowel de laadpaal als jouw auto. Bijvoorbeeld: een e-Golf uit 2018 laad je thuis in ongeveer 5,5 uur vol. Aan de snel lader is je auto binnen 45 minuten van leeg naar 80% vol.
Het opladen van jouw elektrische auto kun je onderweg of thuis doen. Vanwege is stimulatie van elektrisch rijden in Nederland staan er nu al tienduizenden openbare laadpalen in ons land. Ook de hoeveelheid snelladers neemt snel toe. Of je nou een regulier laadpunt of snellader gebruikt – laden is altijd gemakkelijk. Bij de aankoop van een elektrische auto krijg je een laadkabel. Steek de ene kant van de kabel in de auto en de andere in de laadpaal, en scan je laadsleutelhanger. Als jij klaar bent met werken of ’s ochtends opstaat, is je auto weer klaar om de weg op te gaan.
Een laadpaal op je oprit of in je garage maakt het leven nog makkelijker. Steek de kabel van je laadpaal in de auto en scan de laadpas en je auto wordt opgeladen.
De volledige BPM-vrijstelling blijft voor volledig elektrische auto’s (EV’s) bestaan tot en met 2024. Vanaf 2025 geldt voor deze auto’s alleen de vaste voet van € 360. De vraag is nu of deze manier van BPM nog wel houdbaar is, wanneer in de toekomst een steeds groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Het kabinet zal daarom onderzoeken wat voor de langere termijn een houdbaar systeem van autobelastingen is.
Tot en met 2024 blijft het MRB-nihiltarief voor EV’s bestaan. In 2025 wordt dat een kwarttarief. Voor plug-in hybrides blijft het huidige halftarief nog bestaan tot en met 2024. In 2025 wordt dat een driekwarttarief. Per 2026 gelden voor beide type auto’s de normale tarieven.
Naast al deze fiscale faciliteiten dragen ook lagere overheden soms bij in de investering in je auto of het laadpunt. Informeer bij je gemeente of provincie naar de regelingen of kijk op Nederland Elektrisch.
Vanaf 2019 wordt een groot deel van onze stroom via zonnepanelen opgewekt. Ons dak boven de werkplaats is volledig voorzien van zonnepanelen welke ongeveer 40.000 kWh stroom per jaar opleveren. In hetzelfde jaar hebben hebben wij al onze traditionele verlichting omgezet naar Led. In 2018 zijn wij gestart met het opleiden van High Voltage specialisten in onze werkplaats wat naast het aanschaffen van alle gereedschappen en apparatuur (speciaal voor elektrische auto’s) ertoe heeft geleidt dat wij ons nu officieel Volkswagen en SEAT e care dealer mogen noemen. Ben je al in het bezit van een elektrische auto dan ben je dus van harte welkom voor onderhoud. In onze online werkplaatsplanner kun je direct een afspraak maken. Opladen kan bij Autobedrijf Jan Kok door middel van 2 laadstations. Je kunt kiezen voor standaard laden of snel laden. Onze klanten gaan dan ook altijd met een gevulde accu weer op weg.
Het onderhoud van een elektrische auto bestaat uit een inspectieservice en vervanging van de interieurfilter en remvloeistof. Dat is een stuk minder dan bij een brandstofauto. Wel moeten slijtagedelen, zoals remmen, banden en ruitenwissers, regelmatig gecontroleerd en, waar nodig, vervangen worden.
Autobedrijf Jan Kok :: Officieel SEAT-/, Volkswagen-/ en Bosch Car Service dealer in Zwolle