Wilt u proefrijden en van ook van binnen de nieuwe SEAT Ibiza ervaren? Het kan nu!
Compacter aan de buitenkant, ruimer van binnen. Vijfde generatie Ibiza maakt als eerste auto binnen Volkswagen Group gebruik van het nieuwe, innovatieve MQB A0-platform voorzien van de nieuwste connectiviteits-, comfort- en veiligheidstechnologie.
SEAT heeft de splinternieuwe Ibiza gepresenteerd. De SEAT Ibiza beschikt niet alleen over de nieuwste technologie en sportieve looks, ook de interieurruimte en het comfort zijn aanzienlijk verbeterd. Het design van het compacte model van het Spaanse merk kenmerkt zich net als voorheen door een jonge, functionele en sportieve uitstraling. De vijfde generatie van SEAT’s bestseller is gebaseerd op een compleet nieuw platform.
De nieuwe Ibiza zet grote stappen op het gebied van veiligheid, design, prestaties en comfort. Een belangrijke bijdrage daaraan levert het modulaire MQB A0-platform, waar dit model als eerste auto van de Volkswagen Group gebruik van maakt. Dit onderstreept de belangrijke rol die SEAT binnen het concern speelt.
De in 1984 gelanceerde Ibiza is een icoon geworden en is uitgegroeid tot het populairste model van SEAT, met meer dan 5,4 miljoen verkochte exemplaren. De Ibiza is één van de drie pijlers onder het merk SEAT, samen met de Leon en Ateca.
Compacter, ruimer, efficiënter
De nieuwe SEAT Ibiza biedt een veel ruimer interieur, mede door de met maar liefst 87 millimeter toegenomen breedte. Daarnaast is het nieuwe model 2 mm korter en 1 mm lager dan zijn voorganger. De wielbasis is met 95 mm gegroeid, wat voor aanzienlijk meer binnenruimte zorgt. Zo is de beenruimte achter 35 mm groter dan voorheen. De bagageruimte werd eveneens groter: deze groeide met 63 liter naar 355 liter, waarmee het de grootste bagageruimte in zijn segment is.
Alle motoren die in de nieuwe SEAT Ibiza leverbaar worden, voldoen aan de Euro 6-emissienorm en ze kenmerken zich door vlotte prestaties in combinatie met een laag verbruik en een lage uitstoot. Er is keuze uit drie benzinemotoren, waarbij aluminium is gebruikt voor het blok en de cilinders. De 1.0 3-cilinder TSI turbomotor met directe inspuiting wordt leverbaar met 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk, het gamma begint bij de 1.0 MPI met 55 kW/75 pk. Eind 2017 wordt een nieuwe 1.5 TSI leverbaar met vier cilinders en 110 kW/150 pk. De efficiënte 1.6 TDI dieselmotor is verkrijgbaar met 59 kW/80 pk, 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk. Tot slot heeft het nieuwe MQB A0-platform een aardgasvariant met 66 kW/90 pk sterke 1.0 TSI-motor mogelijk gemaakt, de eerste aardgasuitvoering in dit segment. De motoren met maximaal 70 kW/95 pk zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, de versies met meer vermogen worden geleverd met een handgeschakelde zesbak. Tegen meerprijs wordt een 7-traps DSG-transmissie leverbaar.
De rijprestaties en het rijcomfort zijn buitengewoon dankzij het nieuwe MQB A0-platform en een met 30 procent verbeterde carrosseriestijfheid. De nieuwe SEAT Ibiza wordt alleen verkrijgbaar met vijf portieren, wat voor meer functionaliteit zorgt, terwijl het model tegelijkertijd over het sportieve uiterlijk van een driedeurs auto beschikt. Op het gebied van rijgeluiden en vibraties zijn eveneens grote stappen voorwaarts gezet.
Vier uitrustingsvarianten met geavanceerde technologie
De nieuwe SEAT Ibiza wordt leverbaar in vier uitrustingsvarianten: de Reference en Style alsmede de topuitvoeringen FR en Xcellence. De FR is daarbij geënt op sportieve prestaties en een dito uiterlijk, met onder meer een diffuser achter, een sportief gestylde voorbumper, een sportonderstel en zwarte exterieurafwerking, terwijl de nieuwe Xcellence over een verfijnd en kenmerkend design beschikt in combinatie met een uitgebreide standaarduitrusting. Beide uitvoeringen beschikken over LED-sfeerverlichting in het interieur. De Full LED-verlichting op de Ibiza (koplampen, dashboard, knipperlichten en mistlampen achter) is nieuw in dit segment.
Nieuwe rijassistentiesystemen, geavanceerde connectiviteit
De rijassistentiesystemen voor de nieuwe Ibiza zijn vernieuwend in het B-segment. Zo is de Ibiza standaard voorzien van Front Assist en optioneel leverbaar met Emergency Assist, Adaptive Cruise Control, Keyless Entry/go met pulserende startknop, een nieuwe generatie parkeersensoren en een hoge-resolutie achteruitrijcamera voor een nog betere beeldkwaliteit. Deze worden weergeven op een 8 inch touchscreen met glazen paneel, eveneens een noviteit. Andere nieuwe features zijn de draadloze telefoonlader met signaalversterker voor de mobiele telefoon. Ook qua connectiviteit legt de nieuwe SEAT Ibiza de lat hoger dankzij Apple Car Play, Android Auto en Mirror Link. Tevens is een Beats audiosysteem verkrijgbaar, dat beschikt over een digitale geluidsprocessor (DSP), 7 premium speakers en een 8-kanaals versterker met een vermogen van 300 watt.
Design: de volgende stap in SEAT’s DNA
De vijfde generatie SEAT Ibiza kenmerkt zich door perfecte proporties alsmede door een markant en sportief design. Het kenmerkende lijnenspel van SEAT is verder doorontwikkeld. De driehoekige Full LED-koplampen en de opvallende dagrijverlichting maken de nieuwe Ibiza onmiddellijk herkenbaar. De overhang is zowel vóór als achter kort, met de wielen op de hoeken van de auto. De grotere wielbasis en de raamlijn onderstrepen de lengte van het nieuwe model, terwijl de lijnen die over de flanken lopen typisch SEAT zijn. De achterlichtunits lopen om de hoeken door en sluiten daar mooi bij aan. Door het lijnenspel van de achterklep en de achterbumper oogt de auto breder dan voorheen.
De vormgeving van het interieur vertoont veel gelijkenissen met de interieurs van de SEAT Leon en Ateca, maar de designtaal is wel doorontwikkeld. Het interieur straalt meer spanning uit en vertrouwt op nieuwe materialen, die het jeugdige karakter onderstrepen. Alle bedieningselementen en de instrumenten zijn rondom de bestuurder geplaatst op een zo hoog mogelijke plek, zodat ze goed in het blikveld zitten.
Hierbij alvast de Prijslijst van deze nieuwste SEAT Ibiza. Lees ook de Grote Autoweek multitest om kennis te maken met de Nr.1 van Nederland
Maak een afspraak voor een proefrit op telefoonnummer 038-4657000 en vraag naar Jan, Johan of Hermen.
Wanna go faster? :: Start Moving :: De nieuwe SEAT Ibiza
Nog even wat historie van de SEAT Ibiza
In 1984 veroverde Michael Jackson de muziekwereld met Thriller. Op het witte doek waren het Ghostbusters en Indiana Jones and the Temple of Doom die alle records verbraken. Het was tevens het jaar waarin Facebook-oprichter Mark Zuckerberg werd geboren en waarin de eerste generatie SEAT Ibiza op de markt kwam. Sindsdien rijdt het model al 33 jaar lang rond, tot in de verste uithoeken van de wereldbol. Een aantal interessante feiten en cijfers over dit legendarische model.
Meer dan 5,4 miljoen exemplaren verkocht van vier generaties Ibiza
In drie decennia zijn er tot dusver vier generaties van de SEAT Ibiza geweest. Het is de bestverkochte personenauto uit Spanje, met meer dan 5,4 miljoen exemplaren tot nu toe. Achter elkaar zouden ze een rechte lijn Ibiza’s van Barcelona tot Nieuw-Zeeland vormen.
Ontwikkeld en geboren in Barcelona, met dank aan Porsche
Elke generatie Ibiza werd ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Barcelona. De uit Italië afkomstige Giorgetto Giugiaro was de hoofddesigner die verantwoordelijk was voor de allereerste versie. De motor werd ontwikkeld in samenwerking met Porsche, waardoor deze de aanduiding ‘System Porsche’ kreeg. Karmann hielp bij de fabricage van de carrosserie.
Brandstofverbruik met meer dan de helft teruggebracht
Na 33 jaar verbruikt de SEAT Ibiza minder dan de helft van de brandstof die de eerste generatie vergde: van 7,8 liter/100 km in 1984 naar 3,6 liter/100 km voor de Ibiza 1.4 TDI met 66 kW/90 pk van nu.
Acht van de tien Ibiza’s worden geëxporteerd
Elke dag verlaten zevenhonderd nieuwe SEATs Ibiza de fabriek in Martorell. Daarvan wordt 80 procent geëxporteerd naar meer dan 75 landen. De Ibiza was dan ook de stuwende kracht achter de internationalisering van het Spaanse merk, aangezien dit het eerste model was dat in grote aantallen werd geëxporteerd vanuit Martorell.
Productiecijfers van de Ibiza
Bij de productie van de Ibiza worden meer dan zevenhonderd robots gebruikt. Elke auto bestaat uit circa drieduizend onderdelen en legt ongeveer twaalf kilometer af gedurende het productieproces. Ook interessant: sinds 1984 is er meer dan 70 miljoen kilo verf gebruikt, wat genoeg zou zijn om de Eiffeltoren meer dan duizend keer te schilderen.
Ook van en voor vrouwen
De Ibiza was de eerste SEAT waarbij er vrouwen werkzaam waren aan de productielijn. Tegenwoordig is één op de vijf medewerkers in de assemblage een vrouw (21 procent), het hoogste percentage in de Spaanse industrie. Daarnaast wordt het model wereldwijd door steeds meer vrouwen gekocht: inmiddels bedraagt het percentage vrouwelijke kopers 51 procent, in 2004 was dit nog 42 procent.
Passie voor competitie
De Ibiza was de officiële auto voor de Olympische Spelen van Barcelona in 1992. Het model behaalde ook indrukwekkende resultaten in de autosport, zoals drie FIA World Rally Championship-titels in de categorie voor 2-liter motoren in 1996, 1997 en 1998.
Zo begon het in 1984…